מחקרים

מה משפיע על דימוי הגוף של נשים עם לימפאדמה?

במחקר שהתפרסם בכתב העת BMC Breast Cancer Research בחנו את דרכי ההתמודדות והקשיים של נשים שורדות סרטן שד עם לימפאדמה

לימפאדמה מקושרת לסרטן שד מהווה סיבוך קשה אשר משפיע רבות על איכות חייהן של שורדות סרטן שד. מטרת מחקר זה הייתה לבחון לעומק את חוויותיהן של נשים עם סרטן שד הסובלות מלימפאדמה ואיך מצב זה משפיע על דימוי הגוף שלהן.

מחקר זה בוצע באמצעות שיטות כמותניות. המידע נאסף בעזרת ראיונות עומק, הערות המראיין ומכתבים של המתראיינים. במחקר נכללו 20 נשים מספרד עם לימפאדמה שהתפתחה לאחר החלמה מסרטן שד. נכללו גם עובדי מערכת הבריאות עם נסיון בתחום זה.

תוצאות המחקר הדגימו שתי קטגוריות התמודדות עם מצבן החדש; קבוצה אחת של נשים תפסה את הלימפדמה כמחלה חדשה המחליפה את הסרטן (“From cancer to lymphedema, another disease”) וקבוצה שניה של נשים תפסה את המצב כאפשרות לשינוי לדרך חיים חדשה ("Potential for transition and transformation towards a new way of life").

מסקנת החוקרים הייתה כי יש קושי בהשגת טיפול נאות, צורך במודעות גבוהה יותר של הקשיים של לימפאדמה וחשיבות רבה לתשומת לב למימד הרגשי והפסיכולוגי של המחלה הכרונית. כמו כן הודגש היחס של נשים אלו לדימוי הגוף שלהן במצבן החדש. לאחר סרטן שד, נשים עם לימפאדמה חוות שינוי משמעותי בדימוי גוף המשפיע על כלל מימדי החיים שלהן. תהליך ההסתגלות וחיפוש אחר סיוע ומשאבים משחקים תפקיד מרכזי בהתגברות על תהליך השינוי הגופני אותו עוברות שורדות סרטן שד.

מקור:

González-Fernández, L., Romero-Morales, C., Martínez-Pascual, B. et al. Breast cancer survivors suffering from lymphedema: What really do affect to corporeality/body image? A qualitative study. Breast Cancer Res 26, 47 (2024). https://doi.org/10.1186/s13058-024-01806-9

נושאים קשורים:  מחקרים,  לימפאדמה,  סרטן השד,  דימוי גוף,  התמודדות החולה
תגובות