חדשות

"הדסה": מקרה של תסחיף ריאתי בשל ישיבה ממושכת בממ"ד

מקרה ראשון מתועד בארץ שבו ישיבה ממושכת בממ"ד גרמה לנזק כבד בלב ולמצבו הקריטי של החולה | מנהל המחלקה הקרדיולוגית ב"הדסה": ״התופעה זהה לזו הנגרמת מטיסות ממושכות"

מימין, מצנתרת בכירה ד״ר גבי אלבז, המטופל המתאושש ביחידה לטיפול נמרץ לב ופרופ׳ אייל הרצוג, מנהל המחלקה הקרדיולוגית. צילום: דוברות "הדסה"

חייו של תושב שהתמוטט בשל תסחיף ריאתי שנגרם בשל ישיבה ממושכת בממ"ד ניצלו על ידי קרדיולוגים בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. זהו המקרה הראשון המתועד בארץ שבו ישיבה ממושכת, לעיתים גם של מספר ימים ברציפות, גרמה לנזק כבד בלב בשל תסחיף ריאתי ולמצבו הקריטי של החולה.

פרופ׳ אייל הרצוג, מנהל המחלקה הקרדיולוגית ב"הדסה עין כרם", אמר כי ״התופעה זהה לזו שמתוארת בספרות הרפואית לגבי אנשים שטסים בטיסות ממושכות. גם בממ״ד חשוב לקום ולהסתובב עד כמה שניתן״.

המטופל, בן 52, פונה במסוק אל בית החולים כשהוא במצב קריטי ולא יציב עקב תסחיף ריאתי גדול שגרם לנזק חמור בחדר הימני בליבו.

ד"ר גבי אלבז, רופאה במחלקה הקרדיולוגית ב"הדסה" ומצנתרת בכירה, מספרת: ״ישנם מספר גורמים שכיחים ומוכרים המובילים לתסחיף ריאתי, בהם למשל טיסה ארוכה המאלצת ישיבה בת מספר שעות. זהו המקרה הראשון שאנחנו מתעדים במדינת ישראל שבו הסיבה לתסחיף הריאתי היא ישיבה ממושכת בממ"ד והמקרה הזה בהחלט מבהיר עד כמה מסוכן המצב שיכול להימשך גם כמה ימים ברציפות.

"זוהי נורת אזהרה משמעותית לאלפים במדינת ישראל הנאלצים לשהות בממ״ד זמן רב, לרוב במבנה קטן עם עוד בני משפחה, כך שההליכה בתוכו כמעט בלתי אפשרית״, מדגישה ד״ר אלבז. ״המלצתנו היא בעת ישיבה ממושכת בממ"ד לשמור על תנועתיות ובפירוש להקפיד על תזוזה״.

האיש ובני משפחתו נכנסו למרחב המוגן בביתם עם הישמע האזעקות ב-7 באוקטובר לשהייה ממושכת. ״המטחים היו כבדים ורצופים עד כדי כך שכבר לא היה טעם להיכנס ולצאת מהמרחב המוגן, אז פשוט נשארתי לשבת בממ״ד שעות ארוכות. אני אדם בריא ללא שום רקע רפואי ולקראת הערב התחלתי להרגיש קשיים בנשימה. בהתחלה לא ייחסתי לזה חשיבות גבוהה, לא חשבתי שהמצב הבריאותי שלי חמור או מסכן חיים", סיפר המטופל לצוות "הדסה".

רק לאחר שהתפנה עם בני משפחתו לאילת ושם לא הרגיש טוב במשך מספר ימים, הוא הגיע לבית החולים, שם אובחן כי הוא סובל מתסחיף ריאתי. האיש הוטס במצב קריטי ומסכן חיים ל"הדסה עין כרם" בירושלים, שם טיפל בו צוות ייעודי פולשני שמטפל בתסחיף ריאתי.

ד"ר אלבז וד"ר מרדכי גולומב שצנתרו אותו מספרים כי "עם נחיתת המסוק ב'הדסה', הבנו כי הוא במצב קריטי ומסכן חיים. לאחר הערכה קלינית בהתאם לפרוטוקולים הרפואיים למקרים אלה, ביצענו צנתור לב ובו קריש הדם הומס באמצעות תרופה שהוזרקה דרך קטטר ישירות לעורק הריאה בלב. הטיפול עבר בהצלחה מרובה עם שיפור מיידי במצבו הקליני של המטופל".

פרופ׳ הרצוג, מנהל המחלקה הקרדיולוגית בבית החולים, מדגיש את חשיבותה של התנועה גם בממ"ד. "אם אחרי ישיבה ממושכת בממ״ד מופיעות תחושות של קוצר נשימה פתאומי, כאבים בחזה או תחושה של התעלפות, יש לפנות מיד לטיפול רפואי. מדובר פה על הצלת חיים ממש".

נושאים קשורים:  תסחיף ריאתי,  ממ"ד,  הדסה עין כרם,  ישראל במלחמה,  פרופ׳ אייל הרצוג,  ד"ר גבי אלבז,  ד"ר מרדכי גולומב
תגובות
07.11.2023, 13:31

אובחן במלר''ד יוספטל, והועבר ל"הדסה", מאחר ואין אמצעי טיפול באילת, נתקבל בסבר-פנים יפות, וטופל כמתואר.
טיפלנו בלא מעט מפונים עם פקקת ורידים משנית לשכיבה ממושכת בתנוחה לא נוחה בממ''ד