חדשות

ארגון הבריאות העולמי: נגיף "זיקה" אינו מהווה עוד מצב חירום גלובלי

הארגון מסר, כי אין מדובר כמצב חירום בתחום בריאות הציבור, אך יש להמשיך להתמודד עם התפשטות המחלה; מומחים ביקרו את הכרזת ארגון הבריאות

מטה ארגון הבריאות העולמי בז'נווה (צילום: אילוסטרציה)

ארגון הבריאות העולמי (WHO) הודיע בסוף השבוע, כי נגיף ה"זיקה" אינו מוגדר עוד כמצב חירום גלובלי בתחום בריאות הציבור. עם זאת, הארגון הזהיר כי הנגיף, המועבר בידי יתושים, לא הוכחד ומהווה עדיין בעיה בריאותית משמעותית, שתמשיך להעסיק את רשויות הבריאות במדינות שונות לאורך זמן.

הארגון מסר, כי הרשויות במדינות שונות שבהן תהיה, באופן מקומי, בעיה בהקשר לזיקה, רשאיות להכריז על מצב חירום מדינתי.

ההכרזה של זיקה כמצב חירום גלובלי בתחום בריאות הציבור פורסמה על ידי ה-WHO בפברואר השנה. זאת, כאשר הנגיף החל להתפשט במהירות יחסית למדינות רבות - תחילה באמריקה הלטינית ובמרכז אמריקה, ובהמשך במדינות אחרות ברחבי העולם, אולם בשיעור מצומצם.

לפי הדיווחים עד כה, רוב האנשים שנדבקו בזיקה לא פיתחו תסמינים חמורים, למעט חום גבוה, גרד, כאבי שרירים ומפרקים. ברוב המקרים, אלו נעלמו כעבור ימים מעטים. עם זאת, הנגיף מסוכן ביותר לנשים בהריון, ובמיוחד נקשר למקרים רבים של מיקרוצפליה בעוברים של נשים אלו.

עד כה דיווחו רשויות הבריאות בברזיל, שם נתגלה לראשונה הקשר בין זיקה למומים אלו, על יותר מ-2,100 מקרים. כמו כן, התגלה קשר אפשרי בין זיהום ב"זיקה" לתסמונת הנוירולוגית הנדירה "גיליאן בארה".

מאז פרצה המודעות לנגיף הגיעו דיווחים על הידבקות בו גם באמצעות יחסי מין. גם בישראל דווח עד כה על 17 מקרים של זיהום זיקה. רוב החולים החלימו כעבור ימים מעטים בלבד. כל המקרים בישראל הם של נשאי זיקה שנדבקו בחו"ל.

ה-WHO הדגיש בהודעתו, כי השינוי בהגדרה איננו מפחית בערכם וחשיבותן של פעולות מנע רבות שנדרשות כדי להדביר את היתושים מעבירי הנגיף.

הודעת הארגון ספגה לא מעט ביקורת. ד"ר לורנס גוסטין, מנהל המכון לחקר הבריאות באוניברסיטת ג'ורג'טאון שבווישנגטון אמר ל"ניו יורק טיימס", כי ההכרזה היא "לא חכמה". ד"ר אנתוני פוצ'י, מנהל המכון הלאומי האמריקני למחלות זיהומיות ואלרגיה, המפתח חיסון לזיקה, אמר כי ההכרזה נעשתה מוקדם מדי והזהיר מפני התחדשות מקרי ההדבקה בברזיל, קולומביה ומקומות אחרים בחודשים הקרובים.

מבקרים אחרים הביעו דאגה שההכרזה תביא לכך שיהיו מדינות שיחלו לצמצם את פעילויות המנע שננקטו קודם לכן. כמו כן, הם סבורים כי בעקבות ההכרזה רבים עשויים לחשוב כי הם בטוחים ולא ייזהרו מפני הדבקה, או יימנעו מביקור באזורים אנדמיים, כפי שמומלץ לנשים בהריון, למשל.

נושאים קשורים:  חדשות,  נגיף ה"זיקה",  WHO,  ארגון הבריאות העולמי,  הידבקות
תגובות